Oprichter Pop-Street: “Met weinig middelen kun je ook iets beginnen”

Oprichter Pop-Street: “Met weinig middelen kun je ook iets beginnen”

Pop-Street is een onderneming die jongeren in Amsterdam Zuidoost helpt met het opstarten van een eigen bedrijf. Wat Pop-Street vooral wil overbrengen, is dat je ook met weinig middelen iets kunt beginnen. De organisatie zoekt graag de samenwerking met organisaties die zich inzetten voor vrijwilligerswerk, zoals Venzo en het NGPN. “Het mooie van vrijwilligers is dat ze werken vanuit hun hart. Ze geven net dat beetje extra dat onze jongeren nodig hebben”, aldus Yalmard.

Pop-Street is opgericht door Yalmard (28) en zijn vrouw Shermely. Toen het stel zelf wilde gaan ondernemen, ontdekten ze dat dit nog niet zo eenvoudig was. “Je leert op school hoe het moet. Maar theorie en praktijk blijken mijlenver uit elkaar te liggen. We zijn vast niet de enigen die dit lastig vinden, dachten we toen. En zo ontstond het idee om jongeren te helpen met het opstarten van een eigen onderneming”, vertelt Yalmard.

Dat je om een bedrijf te starten niet per se veel geld nodig hebt, bewijst Pop-Street. Hun kantoor en cursuslokalen zijn gehuisvest in zeecontainers. De containers fungeren als een pop-up store. Een reeks containers naast elkaar heeft al gauw iets weg van een straat. De naam Pop-Street was geboren.

Yalmard vervolgt: “Met Pop-Street richten wij ons op jongeren in Zuidoost die er alleen niet uitkomen. Wij geven ze net dat duwtje in de rug dat ze nodig hebben om ook echt aan de slag te gaan als ondernemer.”

Les van professionals
Bij Pop-Street krijgen jongeren les in het ondernemerschap. Ze leren alle ins-en-outs die nodig zijn om een eigen bedrijf op te starten. Zoals boekhouding, marketing, social media, juridische aspecten, maar ook bijvoorbeeld netwerken.

Yalmard en Shermely runnen hun bedrijf met z’n tweeën. Voor de workshops huren ze professionals in. “Eigenlijk doen onze professionals al het werk”, lacht Yalmard. “Zij stomen de jongeren klaar voor een toekomst als ondernemer.”

De professionals komen uit het bedrijfsleven. Maar soms werken ze ook met vrijwilligers. “We zijn een klein bedrijf dat niet altijd een professional kan betalen”, zegt Yalmard. “Dan is het fijn dat er vrijwilligers zijn die ons willen helpen.”

Meerwaarde van vrijwilligers
Bij Pop-Street werken ze ook graag met oudere vrijwilligers. Yalmard: “De meerwaarde voor ons om met oudere vrijwilligers te werken is dat ze meer levenservaring hebben. Ze bekijken dingen vanuit een ander perspectief. Bij jongeren werkt dat verhelderend. Daarbij zijn ouderen ook nog eens extra begripvol. Dat geeft jongeren zelfvertrouwen.”

Opstartproblemen
Yalmard vertelt dat hij, zoals meer jongeren in Zuidoost, ook moeite had om richting te kiezen. Na zijn middelbare school wilde hij de mode in. Pas op de opleiding kwam hij erachter dat mode helemaal niet zijn ding was. Gelukkig komt hij uit een ondernemende familie. Vooral van zijn moeder heeft hij veel geleerd over het ondernemerschap. “Die drive om dingen op te pakken en niet op te geven, heb ik van haar geërfd”, vertelt Yalmard.

Succesverhalen
Door het organiseren van events wil Pop-Street nog meer jongeren bereiken. Yalmard: “Zo organiseren we bijvoorbeeld pitches, waar jonge ondernemers hun bedrijf mogen presenteren. Onze laatste pitch is gewonnen door een jongedame met een cateringbedrijf. Zij kreeg van ons een business shower. Ze mocht familie en vrienden uitnodigen en haar eigen hapjes laten proeven. Wij zorgden voor de drankjes en de entourage. Op die manier hopen we ook jongeren die ons nog niet kennen enthousiast te krijgen. ”

En zo zijn er meer succesverhalen, want sinds de oprichting van Pop-Street is Zuidoost al heel wat ondernemende jongeren rijker. Via de website van Pop-Street kunnen belangstellenden contact maken.